Tuomas Kempiläisen(1380-1471) - Pienen Kempin teos Kristuksen seuraamisesta on hienoa luettavaa. Sen lisäksi, että teos johdattelee mystiikan filosofiaan se yksinkertaisesti ja jopa huvittavalla tavalla pirstoaa kaiken sen mistä ihmiset tavallisesti välittävät. Teoksesta kaikuu ajattelutapa ja elämänkäsitys, joka on nykymaailmalle hyvin vieras ja juuri tämä tekee lukemisesta mitä nautinnollisinta. Samalla kun tähän myöhäiskeskiajalla syntyneeseen teokseen sisältyy koko länsimaisen filosofian ja teologian perinne, kirjoittaja pirstoaa sen kaiken palasiksi. Jälleen kerran mieleen tulee myös toinen länsimaisen kulttuuriperinteen kriitikko - Martin Heidegger ja voidaankin kysyä: onko ihmisen todella omaksuttava ensin kaikki se minkä yli hän haluaa kasvaa? Tuomas Kempiläisen teos on maailman toiseksi luetuin kristillinen teos heti Raamatun jälkeen, eikä tämä ole ihme. Munkeille ja nunnille tarkoitettu teos on täynnä syvällistä ja yleisinhimillistä viisautta ihmisen elämästä oli sitten mitä tahansa mieltä uskonnon asioista. Nykypäivälle sillä on myös muuta annettavaa. Se vastaa omalla syvällisellä tavallaan myös nykyiseen uskontokritiikkiin.
180px-Thomas-von-Kempen.jpg

-"Mitä sinua hyödyttävät korkeat selvittelyt Kolminaisuudesta, jos sinulta puuttuu nöyryys, jota ilman et ole Kolminaisuudelle mieleen?"
-"Haluan mieluummin tuntea omantunnon vaivaa, kuin tietää sen määritelmän."
-"Ei saa silmä kylläänsä näkemisestä, eikä korva täyttänsä kuulemisesta. Pyri sen vuoksi irrottamaan sydämesi rakkaudesta näkyviin ja käänny näkymättömien puoleen."
-"Nöyrä talonpoika joka palvelee Jumalaa, on totisesti parempi kuin ylimielinen filosofi, joka tarkastelee taivaan kulkua mutta ei pidä itsestään vaarin."
-"Luovu liiasta tietämisen halusta, sillä siitä koituu paljon hajaannusta ja petosta. Tietäväiset haluavat mielellään tulla nähdyiksi ja saada viisaan maineen."
-"Korkeinta ja hyödyllisintä oppineisuutta on itsensä halpana pitäminen. Suurta viisautta ja täydellisyyttä on pitää itseään tyhjän arvoisena mutta ajatella toisista aina hyvää ja korkeaa."
-"Mitä enemmän joku on tullut yhdeksi itsessään ja sisäisesti yksinkertaiseksi, sitä enemmän ja korkeampia asioita hän ymmärtää vaivatta, koska hän saa ylhäältä ymmärryksen valon. Puhdas, yksinkertainen ja horjumaton henki ei pirstoudu monissa toimissaan."
-"Ken on hengessään heikko ja aistimaailmaan taipuva, sen on vaikea kokonaan pidättyä maallisista haluista. Sen vuoksi hän on usein murheellinen, kun hän kieltäytyy jostakin ja hän suuttuu helposti jos joku häntä vastustaa."
-"Tiedettä ei kuitenkaan pidä syyttää eikä liioin mitään yksinkertaista tietoa, mutta etusijalle on pantava hyvä omatunto ja hyveellinen elämä. Mutta koska monet harrastavat enemmän tietoa kuin hyvää elämää, he erehtyvät usein ja kantavat tuskin lainkaan hedelmää tai sitten aivan vähän."

- Tuomas Kempiläisen teoksesta Kristuksen seuraamisesta