Christopher Hitchensin ja Richard Dawkinsin uskontokritiikki on mielenkiintoinen ilmiö. Heidän syytöksensä ovat lähes perättömiä, mutta sitäkin provosoivampia ja siksi ne varmasti saavatkin kannatusta. Heidän väitteitään kannattaa kuitenkin tarkastella kriittisesti, ettei vain mitään jäisi huomaamatta.
    Kuuluisan kritiikin mukaan uskonnot johtavat sotiin ja tuottavat monenlaista pahaa maailmaan.  Historia tarjoaa tästä tietenkin valitettavia esimerkkejä, mutta kriitikot ovat kohtuuttoman puolueellisia. Tuskin maailmasta löytyy sellaista ryhmää ihmisiä, jotka eivät koskaan olisi syyllistyneet mihinkään epämoraaliseen. Uskontojen piiristä löytyy kuitenkin myös paljon moraalisesti kiitettäviä ihmisiä ja heidän tekojaan, eikä suurimmat pahuudet maailmassa suinkaan ole uskonnon, vaan tieteen ja politiikan syitä. Uskonto ei ole aiheuttanut maailmansotia, eikä esimerkiksi Vietnamin tai Korean sotaa, eikä se ole aiheuttanut myöskään ilmastonmuutosta tai saastumista. Näiden taustalla ovat kaupallisuus, tiede ja politiikka. Valitettavaa tietenkin on, että kun nämä sekoittuvat uskontoon, myös se ryvettyy. Vika ei kuitenkaan ole uskonnossa.

 suffer.jpg

     Miksi uskontoa sitten syytetään tästä? Dawkins ja Hitchens ja heidän kustantajansa tietenkin keräävät myyntivoittoja populistisilla teoksilla. Kirjailijat paistattelevat suosiossa, joka on aivan verrattavissa kunnon herätysjuhliin. He yksinkertaistavat ja "nuoleskelevat" lukijaa ja tarjoavat hänelle "hyvän vihollisen". Kirkko ei juuri pysty vastustamaan tällaista kritiikkiä, eikä sen oikeastaan pidäkään, mikäli se noudattaa kristillistä etiikkaa, jossa kehoitetaan "rakastamaan vihollista". Populismia on ollut aina ja kristittyjen vainoja lähes yhtä kauan. Nykyaika  tarvitseekin hyvää vihollista, sillä ongelmat ovat niin suuria ja syvällä länsimaisen elämäntavan, yhteiskunnan ja talouden rakenteissa, ettei monellakaan ole energiaa paneutua todellisiin ongelmien aiheuttajiin. Uskonto on hyvä vihollinen myös siksi, ettei se ole enää monellekaan kovin läheistä ja samalla sen tuntemus on vähentynyt merkittävästi ja siitä voidaan esittää mitä erikoisempia väitteitä.