Wienin keskustassa goottilainen Stephansdome edustaa kaupungin vanhinta selkeästi esillä olevaa arkkitehtuuria. Se muistuttaa myös aikakaudesta, joka vastasi erikoisen paljon omaamme, vaikka emme näin usein ajattelekaan. Goottilainen arkkitehtuuri kuvaa ihmisen kaipuuta muualle aikana, jolloin hän on itse hyvin maallistunut. Tärkeäksi on tullut kuva eli näkyvä näkymättömän sijaan, mutta kaipaus on jäänyt. Ultramoderni Haas-Haus kirkon vieressä edustaa postmodernismia ja muistuttaa niistä monista erilaisista kuvakulmista, josta käsin historiaa ja uskontoa voi nykypäivänä tarkastella. Totuutta ei ole - on vain läpinäkyvä pinta johon totuus peilaituu.

1248725417_img-d41d8cd98f00b204e9800998e1622189402_016fc0e697.jpg

Wienin keskusta on muutamasta keskiaikaisesta kirkosta huolimatta kauttaaltaan barokin aikaista ja uusklassista arkkitehtuuria. Näin on myös Wienin yliopiston kohdalla vaikka se kasvattikin yhden modernin arkkitehdin, joka ei halunnut kunnioittaa perinteitä: Ludwig Wittgensteinin. Ehkä wieninpiiriläiset katselivat vanhan yliopistorakennuksen seiniä hyvin eri tavoin, kuin nykypäivän turisti, jota barokki viehättää.

1248720982_img-d41d8cd98f00b204e9800998e1248720992_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1248720881_img-d41d8cd98f00b204e9800998e1248721039_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Wienin piiri on astellut mukavissa tiloissa. Yliopiston sisäänkäynti, näkymä portaikkoon Filosofian laitoksen ovelta ja ovet Filosofian laitokselle ja luentosaliin. Vaikka puitteet ovat hienot, 1900-luvun alussa se ei vielä ollut historiaa. Vuosisatojen ajan se oli Wienissä edustanut Habsburgien valtasuvun voimaa ja poliittisena murrosaikana tarvittiin murroksen filosofian lisäksi myös murroksen arkkitehtuuria. Kohti tieteen, demokratian ja kulutuksen paratiisia. Itävalta-Unkarin keisarinna Sisi oli itsekin jo aikaisemmin alkanut kyllästyä vanhaan tyyliin ja toivoi tilalle jotakin uutta. Hän on myös modernin naisen malli kaikkine nykyajan naisen ongelmineen masennuksesta anoreksiaan. On se hirvittävää kun joutuu olemaan keisarinna...

1248723171_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1248720956_img-d41d8cd98f00b204e9800998e1248720970_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Wittgenstainin funktionalistista luomusta ei voi sanoa mitenkään omaperäiseksi, mutta hän näyttää selvästi olleensa ajan hermolla suunnitellessaan talon vuodesta 1926 eteenpäin. Jokainen Wittgensteinin filosofiaa tunteva voi yrittää hahmotella, miten hänen filosofiansa näkyy talossa. Modernin ajan funktiot saivat kuitenkin pian kriittikkonsa. 

1248720897_img-d41d8cd98f00b204e9800998e1248720908_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1248720922_img-d41d8cd98f00b204e9800998e1248720935_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Friedensreich Hundertwasser(1928-2000) sai innostuksensa arkkitehtuuriinsa  erityisesti modernin Euroopan ongelmista. II maailmansodan fasistiset valtiot ja ympäristön tuhoutuminen johti arkkitehtuuriin, jonka tarkoitus on taistella filantropian ja ekologian puolesta teknistä hirmuvaltaa vastaan. Wienin Hundertwasserhaus on kokoelma kaikkea epäfunktionaalista. Runsaat koristeet, pyöreät ja kaarevat muodot, runsaat värit ja kasvit mitä erikoisimmissa paikoissa pyrkivät luomaan tilan, joka olemassaolollaan taistelee kaiken hyvän puolesta.